neděle 1. června 2014

Kváskové koblížky

Kdo by neznal klasické české koblihy. Prodávají je snad v každé pekárně a každých potravinách. U Čechů je to zvláště oblíbená snídaně. Proč si je ale kupovat, když je jde snadno udělat doma? Samozřejmě nebudou přesně takové, jako z obchodu, protože v nich není různá chemie, ale i tak jsou výborné a pro někoho možná i lepší než ty kupované.


Původní recept mám z knihy Velká domácí kuchařka, jejímiž autory jsou Ladislav Nodl, Jarmila Mandžuková a Karina Havlů. Jako vždy jsem si recept poupravila a tady je moje verze.

Ingredience:

150 ml mléka
200 g kvásku
80 g moučkového cukru
400 g hrubé mouky 
100 g hladké mouky
60 g másla
2 žloutky
3 lžíce rumu
špetka soli
marmeláda podle chuti (nejlépe domácí)
tuk na smažení (nejlepší je sádlo)
moučkový cukr na posypání (případně skořice na "donuty")

Postup:

Změklý tuk vyšleháme s cukrem do pěny, postupně během šlehání přidáme žloutky a rum. Do této směsi poté zamícháme už vařečkou prosátou mouku, kvásek, sůl a mléko a vypracujeme těsto. V případě potřeby přidáme hrubou mouku nebo mléko. Těsto necháme kynout asi 3 hodiny. Poté těsto vyklopíme na vál pomoučněný hladkou moukou, jemně propracujeme a vyválíme plát asi 8 mm silný. Nožem nebo stěrkou si naznačíme polovinu. Na té jedné polovině si sklenicí nebo vykrajovátkem naznačíme kroužky, do jejichž středů naneseme marmeládu a přikryjeme druhou polovinou těsta. Vzniknou nám kopečky, kolem nichž těsto přimáčkneme, aby marmeláda nevytekla, a potom koblihy vykrojíme. Necháme je kynout zakryté utěrkou asi půl hodiny. V hlubší pánvi rozehřejeme sádlo, z koblih odstraníme přebytečnou mouku a smažíme. Měly by být ponořené do poloviny. Smažíme po obou stranách. V kuchařce píšou, že je dobré je zakrýt pokličkou, když se smaží z první strany, aby se nafoukly, ale není to potřeba, nafouknou se i tak. Usmažené koblihy pocukrujeme. 
Já jsem z části těsta vykrojila koblihy s dírkou, bez náplně (něco jako donuty), chtěla jsem udělat i polevu, ale už nezbylo máslo, tak jsem je jen obalila v moučkovém cukru smíchaném se skořicí. Domácí koblížky jsou vynikající, navíc člověk ví, co do nich dává. Pro mě jsou lepší druhý den, protože po usmažení jsou křupavé, kdežto druhý den jsou už změklé. 

Dobrou chuť přeje Vaše Nikki :-)

Žádné komentáře:

Okomentovat