úterý 20. května 2014

Sladký chléb

Na proženy.cz jsem nedávno objevila recept na francouzskou briošku. Samozřejmě, že jsem ji musela vyzkoušet. Posléze jsem zjistila, že to s brioškou nemá skoro nic společného, tak jsem to nazvala sladkým chlebem, jelikož je to pečené z chlebové mouky. Původní recept, který najdete zde, jsem si samozřejmě upravila podle svého a místo droždí použila kvásek. 

Napravo poctivý český chleba a nalevo sladký chléb


Na tento sladký chléb tedy potřebujeme:

  • cca 350 gramů chlebové pšeničné mouky (dá se sehnat ve zdravé výživě)
  • 100 gramů žitného kvásku
  • 75 mililitrů vlažného mléka
  • 75 gramů másla
  • 5 lžic cukru krystal
  • špetku soli
  • 3 vejce
  • dvě lžíce mléka a jedno vejce na potření a trošku cukru na posypání
Postup:
  • Do mísy prosejeme mouku a přidáme kvásek. Vejce si vyšleháme do pěny s cukrem (díky vyšlehání vajec je chléb ještě více nadýchaný) a přidáme k mouce spolu s mlékem, máslem a špetkou soli. Vypracujeme těsto, které by mělo mít konzistenci jako klasické kynuté těsto, rozhodně nesmí téct, ale nesmí být ani moc husté, prostě tak akorát. Vypracované těsto přikryjeme utěrkou a dáme na cca 3 hodiny kynout na teplé místo. Vykynuté těsto (mně moc nenabylo na objemu, nevím proč, ale na omak bylo poznat, že je nadýchané) vyklopíme na pomoučněný vál nebo pracovní plochu. a teď už je jen na vás, co s tím uděláte, každopádně se tento chléb peče ve formě na biskupský chlebíček (já ji vymazala rozpuštěným sádlem a vysypala hrubou moukou). Já jsem to udělala jak píšou na proženy.cz, takže jsem si těsto rozkrájela na 8 dílů, z každého udělala kuličku a naskládala vedle sebe do formy. Můžete ale také jen vytvarovat válec a šoupnout do formy jen tak, popřípadě horní část několikrát nakrojit pro lepší vzhled.Ve formě necháme těsto kynout ještě tak půl hodiny, před koncem kynutí si rozehřejeme troubu na 170 stupňů. Než chléb šoupneme do trouby, potřeme ho vejcem rozšlehaným s mlékem a posypeme cukrem podle chuti. A teď už přichází na řadu pečení. Já jsem to pekla tak, jak píšou v článku na proženy.cz, takže 10 minut jen tak a pak 20 minut přikryté alobalem, povrch ale nebyl zlatavý když jsem dávala alobal. Po té půl hodině mi to ale přišlo pořád málo, tak jsem oddělala alobal a nechala péct ještě nějakých 10 - 15 minut. Jestli je to upečené jsem zkoušela špejlí. Takže doporučuji vážně počkat, až povrch zezlátne a poté zakrýt alobalem a péct těch 20 minut. V troubě mi to celkem dost naskočilo. Po upečení vyndáme z trouby a necháme mírně zchladnout ve formě, po chvíli opatrně vyndáme a necháme úplně vychladnout na mřížce. Pozor, nikdy nenakrajujte kváskové pečivo vlažné, mohlo by se srazit, musí úplně vychladnout. Doporučuji podávat namazané máslem a domácí marmeládou s kakaem, ale to už záleží jen na chuti.
Přeji dobrou chuť
Vaše Nikki

Žádné komentáře:

Okomentovat